Monika Imschloß
Research focuses
Sensory Marketing, Consumer Behaviour, Shopper Marketing, POS Design, Retailing
Curriculum vitae
- Since April 2015 IFH Junior-Professor of Marketing and Retailing at the University of Cologne
- 2014 Ph.D in Marketing from the University of Mannheim
- 2014 Dissertation on multi-sensory marketing
- 2010-2014 Doctoral student at the Chair of Business-to-Business Marketing, Sales & Pricing, University of Mannheim
- 2010 Diploma in psychology, University of Würzburg
Selected publications
- Imschloss, M., & Kuehnl C. (2019): “Feel the Music! Exploring the Cross-modal Correspondence between Music and Haptic Perceptions of Softness”, Journal of Retailing, 95 (4), 158-169. [Ranking: A]
- Reinartz, W., Wiegand, N., & Imschloss, M. (2019): “The Impact of Digital Transformation on the Retailing Value Chain”, International Journal of Research in Marketing, 36 (3), 350-366. [Ranking: A]
- Imschloss, M., & Lorenz J. (2018): “How Mobile App Design Impacts User Responses to Mixed Self-Tracking Outcomes: Exploring the Role of Spatial Distance for Hedonic Editing”, Journal of Medical Internet Research mHealth and uHealth, 6 (4), e81. [Ranking: A/A+]
- Imschloss, M., Stüber, E., & Plitzko, R. (2018):“Einfluss von (digitalen) Displays auf das Kundenverhalten am POS”, Marketing Review St. Gallen, Vol 18 (6), 10-16. [Ranking: D]
- Imschloss, M., & Kuehnl C. (2017): “Don't Ignore the Floor: Exploring Multisensory Atmospheric Congruence Between Music and Flooring in a Retail Environment”, Psychology & Marketing, Vol. 34 (10), 931-945. [Ranking: B]
- Reinartz, W., & Imschloss, M. (2017): “From Point-of-Sale to Point-of-Need: How Digital Technology Transforms Retailing”, GfK Marketing Intelligence Review, Vol. 9 (1), 43-47. [Ranking: D]
- “How Music Touches: Investigating the Influence of Sounds on Haptics” (2014), in American Marketing Association Winter Educators' Conference 2014 Proceedings, Orlando, FL, USA (with Christian Homburg and Christina Kühnl)
- “From Point-of-Sale to Point-of-Need: How Digital Technology Transforms Retailing” (2017, forthcoming) in Marketing Intelligence Review (with Werner Reinartz)
Selected media publications
- Deutschlandfunk Kultur (Interviewbeitrag im Programm), May 2020: Von der Fahrstuhlmusik zum Streaming (Link: https://www.deutschlandfunkkultur.de/von-der-fahrstuhlmusik-zum-streaming-die-ueberall-musik.3691.de.html?dram:article_id=475644)
- WDR Servicezeit (Interviewbeitrag im Programm), April 2020: Beitrag über Einkaufsradios im Supermarkt (Link: https://www1.wdr.de/fernsehen/servicezeit/sendungen/uebersicht-servicezeit-1708.html)
- Konsument – das österreichische Testmagazin, October 24, 2019: Hintergrundmusik in Geschäften (Link: https://www.konsument.at/hintergrundmusik112019)
- Deutschlandfunk Nova, November 2019: Einfluss von Musik auf die haptische Wahrnehmung (Link: https://www.deutschlandfunknova.de/beitrag/multisensorisches-marketing-wenn-wir-softe-musik-hoeren-fuehlen-sich-textilien-weicher-an)
- Süddeutsche Zeitung, November 2019: Multisensorisches Design in der Hotelbranche (Link: https://www.sueddeutsche.de/reise/hotel-gaeste-monika-imschloss-1.4660404?reduced=true)
- MeinKölnBonn, August 2019: Interview zum Einfluss sensorischer Reize auf das Kaufverhalten (Link: https://meinkölnbonn.de/mein-leben/kaleidoskop/konsumpsychologie-interview.html)
- Join, August 2019: Studie zum Einfluss von Musik auf das Kaufverhalten (Link: http://www.join-online.de/modules.php?name=News&file=article&sid=1746094)
- Kölner Stadtanzeiger, July 2019: Einfluss von Musik auf das Kaufverhalten am POS (Link: https://www.ksta.de/ratgeber/verbraucher/musik-in-supermaerkten-was-wirklich-hinter-der-beschallung-steckt-32788576)
- Additive (Interview-Feature), May 2019: Sensorisches Marketing im Handel und der Hotellerie (Link: https://www.additive.eu/beitraege/im-gespraech-mit-ifh-jun-prof-dr-monika-imschloss-expertin-fuer-sensorisches-marketing.html)
- Deutschlandfunk Kultur, January 2019: Wie Musik unser Konsumverhalten beeinflusst (Link: https://www.deutschlandfunkkultur.de/schall-und-kauf-wie-musik-unser-konsumverhalten-beeinflusst.2177.de.html?dram:article_id=438359)
- ITB New Luxury Panel, January 2019: Sensuality, Happiness And Luxury (Link: https://www.youtube.com/watch?v=1plBQ_A9Azc)
- IHKplus Magazin, December 2017: Mit allen Sinnen einkaufen (Link: https://www.ihkplus.de/Mit_allen_Sinnen_einkaufen.AxCMS)
- Join August 20, 2019: Studie zu Kaufverhalten, Musik im Hintergrund förderlich (Link)